Snart Halong Bay

Som vissa kanske upptackte gar det ej att kommentera tidigare post, berodde pa den kanske langa texten. Sa hoppas det gar efter denna!

Denna dag har jag gatt pa ett blekt kvinnomuseum, strosat runt i lite mindre turistkvarter, kollat marknader (varav en de salde hela grillade hundar pa), och sedan slappat och last lite i den stora och lugna Lenin Park. alltsa en lugn dag..

Planerna for narmsta framtiden ser ut sa har for er som undrar:
*imorgon Halong Bay, med batresa och overnattning pa baten.
*Sedan tillbaka i Hanoi den 2 februari och ar da har nagra dagar till.
*ungefar den 4-5 februari aker jag till Luang Prabang i Laos. Ska vara valdigt fint dar har Davids pappa tipsat.
*Sedan kanske den 7 aker jag till David i Vientiane dar jag spenderar ungefar tre veckor i hans nyinforskaffade lagenhet.

Aja kortfattad den har gangen. vet ej om mobilen fungerar ute till havs, annars kan jag nas fran den 2 februari igen. Men med det tidigare beskrivna forberedande smset innan ni ringer. (skicka sms till svenska numret, lat mig svara, sedan ringer ni till vietnamnumret..)

Karlek och godnatt!

Hanoi

Forsta blogginlagget under min soloperiod... Efter att ha strosat runt i Hue, som faktiskt var lite tjusigare i solsken, en sista dag i vantan pa bussen (dagen efter David hade akt dvs.), sa begav jag mig till Vietnams huvudstad Hanoi. Den 12 timmars bussfarden gick helt okej, hade dock svart att sova da jag hamnade mitt i en Vietnamesklump som gillade att tokgarva hela resan at de spelandes filmerna.

Val i Hanoi lat jag den mest tysta och lugnaste av "hotell-lockarna" kora mig till sitt hotell. Jag bor nu iaf som de flesta har i de tjusiga och livliga gamla kvarteren. har finns massa att titta pa och magder av intressanta butiker. gardagen fordrev jag iaf pa att vandra pa huvudmarknaden, kollade in Hanois aldsta tempel; Bach Ma, at en underbar tonfiskratt (at otroligt mycket, det du David). Sedan vandrade jag in pa skogatan, dar det fanns sa otroligt mycket grymma skor, darifran vandrade jag lite fattigare och med ett par nya converse. Var dock inte den sortens skor jag egentligen hade tankt kopa, men dessa var det ren foralskelse i. Aja i framtiden undviker jag den gatan.
Sedan gick jag till Hanois riktmarke Hoam Kiem-sjon, dar jag besokte det kanda Ngoc Son Templet. Vad jag dock ej forvantat mig var att detta stalle pa kvallen var de gosande parens favvostalle. Lite nerstamd styrde jag kosan darifran men overallt runt sjon var det en massa ackliga glada par... Raddningen hittade jag chockerande nog i St Joseph Cathedral, dar jag genomforde en hel vietnamesisk kyrkmassa (min forsta i ovrigt tror jag). Jag ar dock inte ett dugg mer kristen efter det, men jag fick iaf rensa hjarnan lite. Sedan somn.

Idag gick jag upp relativt tidigt for att hinna med att vandra en bit bort till Ho Chi Minhs mausoleum, dar man forvarade hans doda balsamerade kropp for allmant tittande. Sakerheten kring detta var dock otroligt hog, och kanske den mest virriga jag nagonsin stott pa (lite oststatsstil, massa poliser med massa vapen men ingen som eg hade nagot att gora). Efter att ha lamnat kameror och mobiler, sa slussades jag ihop i en lang rad av forvirrade turister. Sedan handplockades jag ytterliggare tva ganger av poliser som ville specialkolla just mig. Jag ser ju otroligt farlig ut!! Efter att nastan ha gett upp, sa fick jag iaf en liten sneakpeak pa Ho Chi Minh,  fortjusande gammal gubbe det dar.  Kollade sedan in hans gamla hus och hans museum, mest intressanta var som vanligt  kineserna som blir upprymda over allt och  fotograferar allt, och verkligen allt, som trappsteg,tradrotter och andra skitting.
Sedan checkade jag runt bland alla ambassader, dar alla poliser, som innan blev skitnojiga nar jag kom.. besokte Lenin statyn (ett maste ju). Sedan fordrev jag tid och tittade pa det faktiskt valdigt tjusiga Temple of literature (Van Mieu). Dock inga bra bilder, eftersom kameran har svagheter med vissa ljus.

Nu vantar jag hur som helst pa davids Pappa som kanske hade tid till att ata middag ikvall. Vore trevligt isf.  Annars ska jag nog sova snart nu.
Borjar dessutom bli lite trott pa uppmarksamheten dreadsen ger mig, funderade ett slag pa saxen... Antingen ar det varannan gubbe som raggar eller sa ar det en massa tjejer som ska rycka en i haret och fnittrande flirta pa en. Otroligt mycket mer av den sadant har uppe i norra Vietnam och verkligen inte vad jag behover kanns det som. Men nu far jag testa pa hur ni tjejer har det hemma sa..

Hanoi

Aja mycket text den har gangen, ni kan ju ogna igenom om ni ej orkar, Jag mar iaf bra och trivs helt okej med att resa pa egen hand... Kolla in bilddagboken efter lite nya bilder fran den 27 januari.

Och sedan lite uppmarksamhet ater till Saras hemsida http://www.southamerica.rl6.org

Allt for nu, och om ni forsoker ringa mig sa gor sa har: skicka sms till min svenska mobil, sa letar jag upp tackning, sedan efter att jag har svarat er, sa ringer ni till mitt vietnamesiska nummer: 0084-909 934 982
Ar dalig tacking har och sarskilt pa vietnammobilen.

Massa karlek

Hue (bilder 25-26/1)

Kanske den deppigaste staden hittills. Men det beror nog pa vadret regn i tva dagar nu och typ 12 grader.. Fryser baken av mig assa, aja allt ar gratt har.
Men innan vi var har i Hue sa anlande vi till Hoi An efter en trevlig nattbusstur langs kusten, med hundratals fiskebatar med stralkastare som bildade som en andra stjarnhimmel. Hoi An var ganska trevligt, med en fin gammal kines-japansk gammal stadsdel. Plus en fin strand som ocksa lag ode till oss. Blev lite Mitch bilder dar, sa ska lagga in dem senare.. Sedan gjorde vi en liten galen motorcykelfard med David som forare pa ett manuellt vaxlat abake. Vi kom iaf till tempelomradet My Son, men det var patetiskt jamfort med Angkor Wat. Och den 8 mil langa farden gick bra, storsta hotet var alla hundar som sprang runt pa vagarna och lite vilsna bufflar. Plus att jag fick lara mig den onda vagen att avgasror ar otroligt varma. Ett appelstort brannmarke som varar valdigt mycket(tredje gradens pa ett stalle t.o.m.), blev konsekvensen, men jag ar glad anda.
Hue ska vara Vietnams kulturmecka, med "eleganta" (enligt lonelyplanet) damer och massa att se. Men inget har ar intressant i overhuvudtaget. Men det beror som sagt pa det icke sa uppmuntrande vadret, det har dessutom varit stromavbrott hela dagen nu pga allt regn. David har hittat en barberare till, och damerna ar valdigt paflortande pa mig idag, dras till mina dreads och piercing typ. Men du kan vara lugn Sara, det finns bara dig i tankarna for mig.
Aja om nagra timmar sa aker David tillbaka till Laos for att starta en ny termin. Sa jag beger mig sjalv till Hanoi, for en veckas soloresande. Men det ska nog vara lugnt, jag har ju lart av mastaren David nu under tre veckor. Men om jag ej har hort av mig pa ett tag sa har jag val fallit offer for nagon av de valdigt efterfoljandes cycloforarna.

Simma lugnt alla i snon.
Karlek

UPPDATERING: Bilder finns nu fran den 25 och 26 januari

uppdat. Nha Trang

Har nu spenderat tid till att komma ifatt med bilderna. Sa checka fran den 20:e Januari.

Uppdateringen ar som foljer:
20 januari ar fran gamla presidentpalatset i Saigon. Trakig byggnad bade ute och inne, men vi roade oss i kallarens labyrintgangar. Och detta var huvudattraktionen i den staden..
21 tva blandbilder innan vi akte till Nha Trang.
22 sa har vi kommit fram till var nya destination Nha Trang, lite beachfrisbee, en del backgammon och sedan utekvall. David hittade en charmig barberarsalong i en busskur, resultatet var dock samre an tidigare.
Den 23 januari igar alltsa, vaknade vi upp, eller framst David med lite bakiskanningar (han stannade lite langre ute och dansa natten igenom). Fisketuren verkade kanske inte lika lockande som dagen innan nar vi bokade den. Men vi tankte inte helt kasta pengarna i sjon sa vi begav oss ivag till hamnen. Men turen var definitivt en riktig rip-off. Fiskandet var iaf lite ryckning ala basta strommingsstil. Men vi fick sola lite, guppa lite i vagorna for magens skull och till slut fick jag en fisk. En Snuc eller nuc, en giftig blasfisk, som var storre an de Nemofiskar vara guider fick. Sedan blev vi blasta pa var snorkling, sa vi roade oss med lite hopp. Den kvinnliga guiden var dock trevlig och tror David blev lite smakar dar, vilket han dock fornekar. Aja trots allt en perfekt bakisdag.

Hursomhelst lamnar vi den har halan inatt, och aker till Hoi An, som ar en annan turistbeachstad. Sedan aker vi till Hue efter nan dag pa beachen, resten av planerna haller jag hemliga for stunden.

Ser fram emot samtalen sen Emil och fredde, och aven er andra som vill, numret star langre under i tidigare poster. Tank pa tidsskilnnaden dock, ring ungefar 13-14 svensk tid, for da har jag ej hunnit somna pa bussen an.

Puss & kram.

Mer bilder

efter en ganska angenam busstur ar vi nu i Nha Trang och dess beach. Hittils har vi mest checkad stranden och dess vagor. Ar fett ode har, har nastan hela stranden sjalv, sa vi passa pa och kasta lite frisbee. Men David vann, som vanligt, men det var ju vindens fel. Aja har hittat bra internet har, sa ska forsoka hinna ifatt med bilderna nu. Bilden under ar fran den 19;e och i Saigon, den ar for dig Kylen.  Rodfejset berodde inte pa alkohol, trots att man ar gnagare, utan pa solen som mobbade mig under vara cykelturer.

Sedan ar det bilder fran den 18;e pa
http://kibebe.bilddagboken.se vilka ar fran var cykeltur till massgravarna i Phnom Penh.

Kommer lite beachpose bilder sen fran idag, agnade till framst Sara och for de som vill se Davids deffade kropp.

Aja puss puss, nu blir det lunch.

Kram tillbaka till mormor,
och David halsar tillbaks till Stefan, trevlig med sno, och kunde du lista ut vilken tavla jag inforskaffat?

Uppdat.

Efter en natt med 7 toabesok sa har magen lugnat sig nagat nu. Sa natten blev ganska somnlos och mina enda vanner var en massa myror som krop overallt pa en. De var dock av den snalla sorten som ej bits.. tur det eftersom varat rum totalt svammar over av myror. Blir sa nar man godissnaskar. Annars kolla vi pa en claddanfilm igar, kopte en film namligen, vilket var trevligt. Vi tnakte eg. ga ut men magen satte stopp for de planerna. Vad som var valdigt trevligt var att telefonen ringde lite, vilket jag hoppas att den gor mer sen. Numret ar ater igen : 0084-909 934 982

Idag har vi kollat lite marknader  och akt en massa motorcykel overallt. Galen trafikstad, varre an Kambodja faktiskt. Nu gar bussen snart och jag har agnat lite tid att lagga in lite bilder.
Bilderna ar fran den 17 januari i kalendern pa sidan av bilddagboken och ar som foljer:

17 januari, Frukost pa varat mysiga guesthouse.  Sedan besok pa Tuol Sleg museumet, dar opassande personer hamnade ditsanda av roda khemerna. "opassande" kunde vara vem som helst som var pa fel stalle vi fel tidpunkt. Tusentals fangslades dock och torterades till dods har. Sedan dagens gratisshow for att lattja upp lite: Lite volleyboll med motorcykelpublik, sedan massgympa pa olympiska stadon, dar hundratals korde aerobics helt i orytm, var kul att se att killarna var valdigt mycket battre an tjejerna. Ar ovanligt det.

18 Januari, kommer sen, ingen mer tid nu och ork nu.

aja nu gar bussen snart, en 10 timmars nattur till Nha Trang...
Adjokens

ho Chi Minh

hmm. sittter pa den kanske samsta datorn i varlden. Sa ifall jag skrriver som en kraka sa ar det darfor!! typ kinestangentbord.. Aja vi lamnar Saigon imorn kvall och aker till beachen i Nha trang..
 Vietnam hittills har varit valdigt trevligt med trevlig befolkning och BRA MAT! Men magen ar anda lite grinig och holl mig vaken hela natten igar. Trafiken ar om annu varre an i Kambodja, inga cykelturer vagar vi oss pa darfor.
For den som vill ringa mig sa har jag fixat nummêr och mobil har sa: 0084-909 934 982
Men jag ar nabar aven pa mitt svenska nummer, men detta blir billigare for bada!! Och jag har bada med mig standig!! Sa ring garna, gor inte mitt mobilkop onodigt nu..

Idag har vi annas mest slappat, kollat gamla presidentpalatset.. fett trakigt hus, men roligare kaellare, ikvall ska vi slappa. Kolla film och ata chips typ.. har gjort ett rejalt impulskop och kopt en tavla.. det du Sara..

harry 23 juli ar spikat!! och Ronny; David halsar tillbaks!!

FRED till ar alla... bilder lar droja da minneskortet ar lite mysko, men ska forsoka fixa det. Svarar resten av mailen imorn.

Nu har vi precis kollat alla massgravarna, fan flera hektar med uppgravda gravar. Kandes valdigt orealistiskt, tog musten ur en.
Efter en 4 mils cykeltur pa oppna falt ar man rejalt skitig och svettig, solbrand och trott.. Sa nu ska vi och slappa pa guesthouset. Har kopt biljetter till Saigon imorgon bitti.

Vissa natter ar verkligen jobbigare an andra, just idag kanns allt som en evighet. Saknar dig Sara...

Fixar med bilder sen...

Uppdat. Phnom Penh

Har nu suttit i 2 timmar och lagt in bildernamedan David har sovit. Tur att internet ar billigt iaf. Men sa kolla http://kibebe.bilddagboken.se

Igar anlande vi till Phnom penh efter en relativt behagig tur. Tanten bredvid spydde som en gris konstant och pa bussteven spelades konstanta thaimusikvideos i karaokeversion.Fan man lar sig snabbt konceptet, en kille forsoker ragga pa den rika stadstjejen. Han har en kossa, den blir ofta sjuk ocksa. eller han. Men efter lite gnall sa far han henne iaf. Samtidigt ar det den dar javla bakgrundsdansen ocksa. Men men asfalterad vag sa!!

Aja idag ska vi kolla lite spar efter roda khemererna.. Lite massgravar och ett gammalt dodsfangelse. Kommer nog kannas lite olustigt att se.
Aja dags att vacka David och leta upp cyklar att hyra (vad annars).

Eftersom folk undrar har ar saras sida
http://www.southamerica.rl6.org/  sprid lite karlek dar ni sa blir hon glad.

Mucho Bless

I Siam Reap

aja ar i Kambodja nu. efter en sjukt lang och seg bussresa dit. Efter en grymt omodern granskoll som tog sakert tva timmar, lite fiffel, en skumpig!!sjukt skumpig (15 mil pa 6 timmar), sa var vi framme i Siam Reap. Efter att ha skakat av oss reseguiden som bara ville "vart val" sa hitta vi ett Guesthouse for halva priset av det han rekommendera. Men han var javligt ettrig och jaga oss med sin tuk tuk.

Efter en kort natt, sa hyrde vi fina damcyklar och borjade var tripp. Det gar dock ej att beskriva Angkor Wat och dess tempel med ord, sjukt maktigt, nastan magiskt. men bilder kommer sen nar vi har hittat datorer med bra uppkoppling och USB.

En dag till spenderar vi pa templen, sedan blir det resa till Phnom Penh. For ovrigt ar valutan har mycket skum. allting ar i dollar, men vaxeln ar i Rith (vilket du knappt blir av med), mycket U-landigt. Aja nu vet ni det.

puss puss

Soon angkor wat

Imorgon lamnar vi Bangkok, for att bege oss till Kambodja och tempelstaden Angkor Wat, sedan efter tre dagar dar sa ar vi i Phnom Penh. Emil stannar kvar i Bangkok med sin fader men aker till Phnom Penh dar hans pappa ska jobba, lagom igen tills vi ar dar. Mycket trevligt det.

Jag har redan shoppat en del, vilket skickas med emil hem sen i Februari. Mycket angenamt det, mer plats till senare!

Vad som annars har gjorts sen senast ar egentligen inte sa supermycket. Vi bor nu i ett litet fin dubbelsangsrum med enbart sang, inget golv direkt dvs.. Som ligger mitt emot om nu Rosanna undrar. Anledningen till Emil utkastning var enbart pga snalskjuts till rummet, vilket ledde till galen tant som ville ha mer betalt, vilket ar mycket forstaeligt... Igar tankte vi se Muay Thai, men det var for dyrt, men till var stora gladje, fick vi sen Thai-cheerleading show. Med favvon Luggen som storsta aktor. Se bildsidan for bilder fran den...
Soon angkor wat
Aja en fin bild pa oss slutligen.

ps. Valdigt kul att folk laser bloggen och att det kommenteras. Men blir for virrigt att svara med egna kommentarer, plus att det kanske anda missas av er.  Men valdigt trevligt med snon dar hemma, skont att jag missar den dock. Stor kram till er alla och Familjen Dinwiddie.. ds.

Skriver nasta gang i Kambodja sen och svarar/skickar lite mail da.

Karlek

uppdat.

Efter gardagens festande.. ligger nu David pa rummet (han kom hem kl 09.00 efter uppdrag pa stan:P)
Emil drack lite mycket sa vi tva kila hem och sov tidigare. Emil ar utkastad och vi ska leta nytt boende, vi forsokte smuggla in honom i vart rum (aja en gratis natt iaf). Har ruggiga skavsar pa fotterna. Planen nu ar Angkor Wat i Kambodja pa fredag, kanske sa hanger emil med dit, beror pa pengar och fadern. I gar var vi i ett varuhus bestaende av piratkopior, MKB, dar vi spela lite trummor och shit.

Aja det ar allt for nu. Finns aven lite bilder i bilddagboken, inga direkt bra, blir mer sen och framst i de mer spannande landerna. Annars ar BKK ganska mycket som jag hade forvantat mig. Lunchdags nu, om David vill ga upp.

Puss Puss alla

I Bangkok

Nu befinner jag mig antligen i Bangkok, men tyvarr saknas emil (pga flygproblem) men han kommer strax. Flygresan var grymt seg med sjukt trakiga filmer, och en massa fulla finska tanter som spela kort bakom ryggen pa mig ->somnproblem. Pa flyplatsen stack David minst sagt ut ur mangden och det var inge problem att hitta honom. For Rosannas nostalgibehov sa bor vi pa New Siam Guesthouse 1, vilket ar over forvantningarna. Aja min mobil fungerar iaf utmarkt sa er som har behov 0046-739590844..

Skriver snart igen sakert.

Karlek och god middag!!

Prel resrutt.

För er som vill, och ej har någon vidare bra koll på sydöstra asien, så finns nedan en karta (inte den bästa dock) med en streckad resrutt. Röda streck är säkra, rosa lite diffusa, denna resrutt är dessutom baserad på min egen känsla och ej i samförstånd med David. Så varsågod, den hjälper säkert inte mycket, men gör alltid någon krake glad.

(Karta över Sydöstra Asien, så att ni vet ungefär var jag ska vara och när jag ska vara där)

Aja inte mycket tid kvar ny i kylan.. Klockan typ 04 på onsdag (svensk tid) är jag i BKK. Ses i mars sen igen.
Puss Puss

ps. se dessutom
http://kibebe.bilddagboken.se sen för bilder. ds.

2006

Dags för en summering av det gångna året. Känns som att jämfört med tidigare år har detta år kanske varit ett av de bästa. Det har verkligen hänt så himla mycket trevliga och roliga grejor. Aja allt som har hänt får självklart ej plats, men jag har tänkt summera de viktigaste händelserna. Men om någon eller en händelse känner sig utelämnad, var lugn, allt och alla finns ändå i mina tankar. Aja här är 2006 års lista:

Nummer 1: Finns bara en självklar etta, Sara...

Nummer 2: Studenten var det jag längtat och kämpat efter alla dessa års pluggande, Frihet!

Nummer 3: FotbollsVM i Tyskland med Kylen. Helt magiskt.

Nummer 4: Uppsala Reggaefestival, så jävla sjukt kul detta år. Eller nummer fyra ges till hela Uppsala i övrigt.

Nummer 5: Sommaren och då främst Yxlan och allt fiskande, Sjukt kul med Slurven och Kylen den där helgen! Savas är en grym fiskare... :P

2006

Aja om en vecka är jag halvvägs till Bangkok nu.. Kärlek och godnatt!

>Tack för detta år... ses i något liv nånstans mitt i gatan du och jag för alltid.<